Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

A trombita, amelynek hangja eggyé vált az ünnepléssel

A trombita, amelynek hangja eggyé vált az ünnepléssel

A trombita sokoldalú és meghatározó jelenlétével keresztül-kasul szövi a kultúrtörténetet, a harci mezőktől egészen a koncerttermek pompájáig. Melyek a leghíresebb trombita szólók, milyen részekből áll ez a ránézésre bonyolult hangszer és milyen kottákat ajánlunk a gyakorláshoz? Blogcikkünkből kiderül!

Egy kis történelem: mi a trombita és milyen jelentősége van a zenében? 

Mit nevezünk trombitának, milyen történelmi háttere van? 

A trombita a világ legrégebbi hangszerei közé tartozik, hiszen már a középkor előtt is használták. A legősibb hangszertípus a megaphone, vagyis “beszélő trombita”, melyet leginkább vallási ünnepeken használtak.

Az egyiptomi kultúrában bronzból, vagy ezüstből készítettek trombitát, megjelent rajtuk a hosszú tölcsér, azonban fúvókája még nem volt, a hangszer lekerekített végénél szólaltatták meg azt. 1922-ben Tutanhamon sírjában is találtak két ilyen trombitát, az egyik ezüstből, a másik rézből készült. 

A trombita előtti hangszereket általában a katonaságnál használták felhívójelek megszólaltatására. A középkorban a királyi udvarokban már több szerep jutott a trombitán játszóknak. Udvari muzsikusként szolgálták uralkodójukat, szignálokat játszottak bizonyos eseményeken, mikor uruk belépett vagy távozott a teremből. Ebben a korban alkották meg az első trombita együtteseket.

A reneszánsz korban a technika fejlődése végett jobb lehetőségek nyíltak meg a trombita készítéséhez. Eleinte folyékony bronzból készültek, így az előállításuk nem volt túl komplikált. Felismerték, hogy a különböző fémek más olvadásponttal rendelkeznek, így ötvözték a sárgarezet az alacsony olvadáspontú ólommal, ami kihűlt állapotban hajlíthatóvá vált. Ennek köszönhetően az előtte közel 2 méteres trombitát körülbelül az egyharmadára rövidítették. 

Ezzel egy időben megjelent a Zugtrompete, vagyis a tolótrombita, aminél már önálló fúvóka volt, amit szorosan tartva a trombitát előre- és visszafelé lehetett mozgatni. 

A 17-18.században megjelent a natúrtrombita. Ekkoriban a trombitának még mindig rendkívül fontos szerepe volt a katonaságban, azonban már elfogadták a zenei életben, mint hangszert és elkezdték szerepeltetni zenekarokban is. A natúrtrombiták jellemzői közé tartozik a kiegyenlített hangzás és a csillogó hangszín. Hátránya az volt, hogy csak natúr hangokat lehetett vele megszólaltatni, ami előbb-utóbb hiányosságot okozott a zenében, így nem maradt sokáig népszerű hangszer. 

A 19.század legfontosabb feladata az volt, hogy a kromatikus skálát lehetővé tegyék a trombitán, tehát a hangterjedelmet bővíteni kellett. Az első kísérletek már a 18.századra is visszanyúltak. Anton Weidinger - osztrák trombita-virtuóz - volt az, aki elsőként kifejlesztett egy 5 billentyűvel ellátott hangszert. Ennek akkora sikere lett, hogy Joseph Haydn is elkezdett érdeklődni a hangszer iránt és versenyművet írt trombitára (Esz-dúr trombitaverseny).

Anton Weidinger 

Az előbb említett 5 billentyűs trombita mégsem bizonyult a legjobbnak, így tovább próbálkoztak. Egy jobb trombita jelent meg, mégpedig az angol slide trumpet.

 

A végleges megoldás a ventil kifejlesztése lett. Ez legalább akkora áttörésnek minősült, mint az 1600-as években a trombita bevezetése a zeneművészetbe, hiszen a ventilek megjelenésével elkezdődött a modern trombita története. 

Milyen zenei műfajokban találkozhatunk leginkább a trombitákkal? 

A trombita széles körben megtalálható különböző zenei műfajokban. A hangszer sokoldalúsága és karakteres hangja lehetővé teszi a különböző zenei stílusokhoz való alkalmazkodását. 

A klasszikus zenében és szimfonikus zenekarokban fontos szerepe van, de akár kamarazenekarokban is megtalálható. Számos zeneszerző komponált versenyművet kifejezetten trombitára, például Joseph Haydn, Johann Nepomuk Hummel, vagy Henri Tomasi, így a trombita gyakori szólóhangszerként is. 

Joseph Haydn 

A trombita kiemelkedő szerepet kapott a jazz műfajban is, számos híres jazz-trombitás lett meghatározó alakja a műfajnak, például Louis Armstrong vagy Miles Davis. 

Ezen a két fő műfajon kívül több zenei stílusban is találkozhatunk a hangszerrel, legyen az latin-amerikai zene, rock- és popzene vagy akár filmzene.

A trombita felépítése 

A trombita részei

  • Fúvóka

​A fúvóka a hangszer azon része, ahol a zenész a száját helyezi el a hangképzés során. A fúvóka által van lehetőség irányítani a levegő áramlását a hangszerbe, ami a trombita megszólaltatásának módját képezi.

  • Ujjgyűrű

A hangszer biztos tartását könnyíti játék közben. 

  • Korpusz

A korpusz a hangszer azon része, amelyen a szelepek és csőszakaszok helyezkednek el. A korpuszon jön ki maga a hang. 

  • 1. cúg, 2. cúg, 3. cúg

Ezek a cúgok a szelepek mechanikájához tartoznak. Amikor a zenész lenyom egy billentyűt, a cúgok átadóként működnek, hogy változtassák a szelep pozícióját, aminek az eredménye a hangmagasság változása.

  • 1. cúg: D (néha F), illetve az 1. billentyűvel fogható hangok finomhangolását szolgálja.
  • 2. cúg: Nincs különösebb szerepe. A csőrendszer és a szelepek mechanikája miatt van.

  • 3. cúg: Fő hangoló cúg. D, C# finomhangolását szolgálja, hiszen ezek a hangok általában magasak a trombitán. A 3.cúg használata során lehet ezeket a hangokat tisztán játszani. Alapvetően a 3 billentyű hangjait lehet vele tisztítani. 

  • Hangoló cúg

A hangoló cúg lehetővé teszi a hangolás pontosságát. Ez segíthet abban, hogy a hangszer intonációja megfelelő legyen más hangszerekkel együtt.

A trombita gyakori fajtái 

  • B-trombita 

A legelterjedtebb típus a B hangolású trombita, az oktatásban és a zenei előadásokban egyaránt használják.

  • C-trombita

A zenekarokban kedvelt C-trombita kisebb mérete miatt hangja fényesebb, élénkebb, mint a B-trombitának. Mivel az előjegyzések figyelembevételekor mentes a transzponáló hangszerek hátrányaitól, közkedvelt trombita fajta a zenekarokban.

  • Piccolo trombita

A legkisebb trombita, amit leginkább barokk zenében használnak. Hangja a B-trombita hangjánál egy oktávval magasabban szól.

Így tisztítsd a trombitádat! 

A trombita tisztítása rendkívül fontos a hangminőség, a játékélmény és a hangszer minőségének megtartása érdekében. Ma már számos tisztítóeszköz elérhető, amik ebben segítséget nyújtanak.

A fúvóka rendszeres tisztítása is fontos, amit erre kialakított tisztító kefével végezhetünk el, illetve a fúvóka tisztító spray a fúvóka külső tisztaságát eredményezi.

A trombita belső részének tisztításához egy spirál alakú eszközt, illetve egy befúvócső tisztító kendőt ajánlunk, amivel könnyedén tisztán tarthatjuk a hangszert.

A külső tisztítás sem hanyagolható el, hiszen így maradhat fényes, kiváló állapotú a hangszer. Ezekhez különböző ezüst-, réz- és bornztisztító kendőket, pasztákat és sprayket ajánlunk.

A ventilek és billentyűk olajozása is egy rendkívül fontos része a hangszer karbantartásának, ehhez különböző olajok és zsírok alkalmazása lehet a kulcs. 

Akiknek neve eggyé vált a trombita hangjával - Kik a leghíresebb trombitások? 

Számos kiváló trombitaművész van a világon, akik jelentős hatással voltak/vannak a trombitajátékra és a zenei világra. 

A klasszikus vonalon kiemelkedő trombitaművészként beszélhetünk az 1965-ben született német Matthias Höfs-ről. Érettségi után a Philharmoniker Hamburg első trombitása lett, mellette pedig számos kamaraegyüttesnek is tagja volt, ezek közé tartozott többek között a German Brass.  Később a hamburgi Hochschule für Musik und Theater trombita professzora lett. 

Matthias Höfs 

Természetesen nem csak külföldi trombitaművészeket említhetünk, hiszen hazánkban is vannak olyan művészek, akiknek a neve sokak számára ismerős. Az 1944-ben született Geiger György Kossuth-díjas, Liszt Ferenc-díjas trombitaművész. Több hazai zenekarban játszott, első trombitás volt a Magyar Állami Operaház zenekarában, a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarába pedig szólótrombitásként került be 1969-ben. A művész keze alól az évek alatt számos kitűnő muzsikus került ki, akik mára a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Magyar Állami Operaház, a Berlini és Luxemburgi Filharmonikusok vezető trombitaművészeivé váltak. 

Geiger György

A már említett amerikai jazz-trombitás Louis Armstrong is az ikonikus trombitaművészek közé tartozik. Különböző zenekarokban játszott, de kétségtelen tehetsége miatt szólistaként is sikeres volt és kora legnépszerűbb jazz-muzsikusává vált. 

Louis Armstrong

A már szintén említett Miles Davis a jazz és a 20.századi zene történetének egyik legbefolyásosabb és legismertebb alakja. Az öt évtizeden át tartó pályafutása alatt nyolc Grammy-díjat, valamint harminckét jelölést kapott. Emellett számos egyéb díjat is bezsebelt az évek folyamán. 

Miles Davies 

Szóljon a trombita szóló! 

Az alábbi videókat megtekintve Te is biztosan kedvet kapsz majd ahhoz, hogy megtanulj magabiztosan játszani a trombitán :) 

Trombita kotta kezdőknek és haladóknak - Mivel érdemes kezdeni a gyakorlást? 

Ahhoz, hogy egy hangszert (legyen az bármilyen) a megfelelő módon megszólaltathassunk, sok-sok gyakorlás, kitartás és szorgalom szükséges. Szerencsére rengeteg olyan kotta elérhető manapság, amikkel könnyedén vehetjük a gyakorlás adta nehézségeket. 

A legnépszerűbbek közé tartozik például a Varasdy-Nagyiván-Sztán Trombitaiskola kötetei, vagy esetleg a Perényi Éva, Perényi Péter - 248 Etűd trombitára.

Az azonnali gyakorláshoz pedig az alábbi egyszerű kottákat ajánljuk :)